fredag 17. februar 2017

Angstanfall / Panikkanfall

Jeg føler for å belyse et punkt fra gårsdagens innlegg.

Jeg skrev at det like gjerne kunne være et angstanfall istedenfor Menières anfall, som noen av oss får fra tid til annen.

Jeg fikk en kommentar på det, og vedkommende kunne fortelle at det ikke var tvil om at vedkommendes anfall var Menières anfall, for det kom nemlig ingen forvarsel.

Jeg skal ikke begi meg ut på å diskutere med noen om det er angst- eller Menières anfall noen har, men det kan være greit å ha i bakhodet at redselen som gjerne skapes av Menières faktisk kan føre til at man får en form for angst, og at disse anfallene til forveksling kan være veldig like



Jeg sier IKKE dette for noen annen grunn enn at vi MÅ være oppmerksomme på at det finnes ulike årsaker til svimmelhet, og med alle plagene som Menières drar med seg så må det jo bare være en fordel om vi kan henge noen av plagene på en annen knagg, plager man faktisk kan få gjort noe med, slik at hverdagen blir bedre.

Og med det, så får det jo være opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre med det. Jeg vet i alle fall med meg selv at jeg ønsker å begrense mine plager, og jeg gjør ALT jeg kan for å fjerne eller minisere de plagene jeg kan få gjort noe med.


Angstanfall KAN  komme uten forvarsel, og fra siden til nettpsykiateren har jeg hentet følgende informasjon:

Angstanfall

Angstanfall kan komme plutselig og uten forvarsel. Panikkangstlidelse er en angstlidelse som kjennetegnes med anfall av angst der angstsymptomene kommer fra ulike deler av kroppen.


SOM LYN FRA KLAR HIMMEL
Personer som har panikkangstlidelse beskriver ofte med både dato og time når angstlidelsen begynte.

KAN DET VÆRE NOE GALT MED HJERTET?
Anfallene oppleves av alle som svært skremmende og ubehagelige. Ettersom panikkangsten gir uttalte symptomer fra kroppen er det vanlig å oppsøke lege i frykt for at det er noe galt med hjertet. De aller fleste merker uttalt hjertebank, hjertet slår fort og mange merker press i brystet og smerter i arm som ved hjerteinfarkt.

KAN DET VÆRE NOE GALT MED MAGEN?
Kvalme, diarè og ubehag i magen opptrer ofte samtidig med eller uavhengig av ubehag i brystet.
BESVIMELSESFØLELSE beskrives dels pga. svimmelhet og dels pga. følelsen av at det sortner for øynene.

VARME OG ELLER KULDEFØLELSE kan opptre uavhengig av lufttemperatur og anstrengelse. Det er ikke uvanlig at en vekselvis føler seg varm og kald.

FØLELSE AV Å NESTEN "KLIKKE" ELLER DØ opptrer ofte som symptom ved panikkangst. Kombinasjonen av sterkt kroppslig ubehag, svimmelhet og symptomer fra hjerteregionen gir assosiasjoner om nær forestående død.

UVIRKELIGHETSFØLELSE beskrives enten som en følelse av å være utenfor seg selv eller eller en opplevelse av at omgivelsene endrer karakter.

KVELNINGSFORNEMMELSE eller følelsen av å få for lite luft medfører ofte at en hyperventilerer slik at en merker nummenhet, prikking i hud og får økende besvimelsesfølelse.
Panikkangstanfall kan gi symptomer fra alle deler av kroppen.

Om behandling av dette kan du lese mer på siden jeg hentet denne teksten fra, ved å trykk HER



Her kan man gå inn å lese på en annen side, som også har med et eksempel på et angstanfall. Trykk HER


Og til slutt et klipp fra siden til helsenorge.no. Du kan trykke HER for å lese hele artikkelen

Symptomer på angst

 Angst innebærer ofte en rekke fysiske symptomer, som for eksempel
  • tretthet
  • uro​
  • hodepine
  • kvalme​​
  • nummenhet i hender og føtter
  • muskelspenninger og/eller muskelsmerter
  • problemer med å svelge
  • pustevansker
  • konsentrasjonsvansker
  • skjelvinger og rykninger
  • irritabilitet
  • svetting
  • rastløshet
  • søvnløshet/søvnproblemer
  • svimmelhet
  • hjertebank
  • redd for å dø
  • tristhet
Hvis du kjenner igjen noen av disse symptomene kan du ha utviklet en angstlidelse.



Men husk det kjære leser, jeg er ikke ute etter å bagatellisere dine symptomer på noen som helst måte, jeg er KUN ute etter å finne løsninger på de plagene vi har med Menières sykdom og alle tilleggsplagene som denne sykdommen fører med seg.

Jeg ønsker nemlig at både du og jeg skal ha en best mulig hverdag, og for å få det så må vi fjerne de plagene som lar seg fjerne, selv om det kan være både utfordrende og ta lang tid.

Ønsker deg en riktig fin dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar