lørdag 7. april 2018

Hvem skal ta hensyn? Dem eller jeg?

Lenge siden jeg har skrevet noe blogginnlegg nå, men nå har jeg så mye på hjertet at jeg føler det tar kvelertak på meg om jeg ikke får ut noe av det.


Det blir noen ganger slik at "når jeg er glad så er alle greie - men når jeg er sur så er alle dumme". Jeg vet ikke hvor jeg hørte den uttalelsen første gang, men det er ikke mine ord opprinnelig - men de er veldig sanne i alle fall

..... og noen ganger topper det seg med de mest utrolige kommentarer. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det her og nå, men jeg fikk et spørsmål og noen kommentarer i går som satte meg litt ut.

Bare for å ha sagt det med en gang - om du ikke stoler på det jeg sier - om jeg hele tiden må komme med bevise til deg på at jeg er en venn - da er du kanskje ikke verdt mitt vennskap - just saying



Men, først og fremst - det er russetid - Det var russedåp i distriktet her i går, og alle hjerter gleder seg. Ja ja, nesten alle da - i alle fall noen - ikke jeg. Jo altså, jeg synes det er hyggelig at ungdommen gleder seg over at de er ferdig med 13 års skolegang (barneskole - ungdomsskole - videregående skole). Og i år - som i fjor - og som tidligere år - jeg unner dem å ha det moro - jeg unner dem festen og gleden og alt det der - jeg vil bare ikke være med.

Fra tidligere år har det blitt ringt inn klager fra området her jeg bor til politiet - klager på bråk fra russefeiring - høy musikk - bassen dundrer i veggene - og de har ikke hatt tillatelse til å oppholde seg på området som ligger rett over elva for her hvor jeg bor - og mange med meg. 

I år oppdaget jeg til min store forskrekkelse at de har fått lov til å ha området på den andre siden av elva som sitt festområdet. Er det mulig? Et sted som har utløst så mange klager over flere år og så skal de plutselig få beskjed om at "joda, bare vær her å fest dere - det er da ingen problemer bare dere er høflige og oppfører dere pent". Blæhhh - en gjeng med ungdom som spiller høy musikk og fester - de er der for å ha det gøy. Og bare for å understreke en ting.

I et innlegg i Ringerikes Blad den 4. april 2018 står det med fete typer i overskriften "Politiet forventer god oppførsel på festplassen ved Follum" - Ja det skulle da bare mangle - men vi som bor i nærheten hadde jo forventet at det ikke skulle være noen festplass ved Follum - fordi vi bor jo her - og må jeg få minne om at god oppførsel ikke er ensbetydende med å spille lav musikk?

Ungdommen er stort sett snille og greie - kjekke mennesker som feirer og er glade. De er høflige, veltalende, de har god greie på mye som skjer i samfunnet - men det hindrer dem da for svarte ikke å spille høy musikk - eller?

Det er den høye musikken som er problemet med at festplassen nå er lagt til Follum - ikke det at russen skal feste.

I går - 6. april - har det vært russedåp - det er ganske langt frem til 17. mai og rolige tider igjen. Jeg gruer meg til perioden vi nå har gått inn i. For det første er det å gå i høy lyd over en lengere periode helseskadelig - det vet du og det vet jeg. "Ja men la nå ungdommen få feste å ha det moro da" sier noen  "herregud ikke være så surmaget - de er jo unge bare en gang".

"Jepp - jeg er fullstendig klar over det - De er unge bare en gang - det er bare det at det er nye ungdommer som skal feire denne tiden hvert eneste år - da er det nye ungdommer som er unge bare en gang - da er det nye ungdommer som skal feire sin russetid - da er det nye musikkanlegg som skal strekkes til det ytterste av hva de klarer - og så er det vi gamle slitne naboene som bor på den andre siden av elva som nok en gang sitter der med bassen dundrende i veggene - i halvannen måned - ikke bare fredag og lørdag - men gjerne både 3 - 4 og kanskje 5 kvelder i uken. Og ja, det skal være stille etter klokken 23 (er det vel.... eller 24... det spiller ikke så store rollen), men noen har små barn som skal sove tidlig - noe jobber skift - noen skal opp før fugger'n fiser - noen har rett og slett behov for ro og fred uansett når tid på døgnet det er.

Mitt hjem er min borg sier et ordtak - alle skal ha det trygt og godt i sitt eget hjem. Joda, det høres så fint ut - jeg har det ikke trygt og godt i mitt eget hjem når festen pågår for fullt på den andre siden av elva - jeg sliter med en sykdom som påvirkes av monotone basslyder (blant annet) og det er de monotone basslydene jeg hører når russegjengen fester og har det moro på den andre siden av elva. De koser seg og spiller, alkoholen flyter (i alle fall i mer eller mindre mengder) og jeg står på knærne foran toalettet her hjemme og spyr og rommet spinner rundt fordi sykdommen min påvirkes av basslydene jeg hører fra den andre siden av elva. 

Jeg håper de har det morsomt - at de hygger seg - at denne perioden er en opplevelse de vil huske lenge - jeg husker min russetid med glede og jeg unner selvfølgelig andre å få samme gode opplevelsen - men jeg har vært russ - jeg har ingen ønsker om å oppleve russetiden på nytt - verken i fjor - året før - året før der igjen - eller nå - eller neste år eller noe som helst - jeg er 57 år gammel - det er mange år siden jeg var russ - jeg har hatt min tid med russefeiring - vær så snill - la meg slippe å være med på det flere ganger.


Og så er det sikkert noen som nå vil si at - "Ja, men du drar da på konserter og sånt?" Ja, jeg gjør det - men for det første så er jeg forberedt på høy musikk med ørepropper - for det andre så kan jeg gå derfra om det blir for voldsomt - og for det tredje så ligger jeg som regel dårlig en dag eller to etter konserten - Om russen fester rett over elva for der jeg bor så kan jeg ikke bare flykte unna - jeg er aldri forberedt på når de begynner slik at jeg kan utstyre meg med ørepropper - og så trenger jeg å gjøre litt andre ting enn å hente meg inn igjen etter russefeiring - spesielt når det er andres feiring og ikke min egen.

God russefeiring til dere som er russ og ønsket om gode kvelder (og netter) for oss som ikke er det 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar