fredag 25. september 2015

Sus og Dus ........

Etter besøket hos den nye ønh-legen så har jeg begynt å føre logg. Ja, jeg fikk beskjed om å notere ned alle anfallene jeg hadde, slik at hun kunne få en oversikt over situasjonen.

Dette gjaldt også det som hun kalte "Mini-anfall", altså der hvor man føler at man "faller ut" uten at det er vertigo.

Lang og innviklet forklaring uten interesse for andre enn de berørte parter følger:

Noen ganger føles det som om jeg er i ferd med å forsvinne innover i meg selv, som om jeg skulle besvime, men ikke helt som det allikevel, skjønner du? Nei, det gjør ikke jeg heller, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare for at du som ikke opplever dette skal forstå.

Tenk deg at hodet blir tungt, lydene rundt deg forsvinner i bomull. bena (og kroppen forøvrig) føles som gelè, og du kjenner at det er nest før gulvet vipper opp. Tonen på Tinnitus endrer seg og du kjenner kvalmen sitter som en klump i halsen. Dette er det som her omtales som "Mini-anfall". Varigheten er fra 25-30 minutter til et par-tre timer


Vel, tidligere så har jeg ikke tatt en slik opplevelse for å være anfall. Men den nye ønh-legen sa at dette var det hun kalte et Mini-anfall uten Vertigo.

"Loggfør alt" sa hun, alle anfall, Mini og Maxi, med og uten karusell-turer (Vertigo), før det opp i en kalender, bare så vi får en liten oversikt over hvordan ståa er liksom.

OK, det burde jo være greit. Kalender ja, jeg har jo ikke akkurat med meg platekalenderen som henger på kjøkkenveggen hele tiden. Notatblokk på iPhone - utmerket verktøy til slik loggføring.

Jeg startet loggføringen
3 sept Mini
3 sept midnatt, Mini
4 sept etterm. Mini
5 sept tidl.kveld Mini
6 sept dag Mini

6 sept kveld Min - himmel og hav, var det så mye da? Nei, det kan ikke stemme, dette må være tilfeldig, akkurat nå liksom
7 sept formiddag Mini
7 sept ettermiddag Mini
8 sept kveld, Mini - lenge
9 sept tidl etterm Mini
9 sept kveld Mini
10 sept etterm Mini
10 sept kveld Mini - lenge
11 sept tidl etterm Mini - lenge
11 sept kveld Mini
11 sept sen kveld Mini
12 sept dag Mini
13 sept etterm svak vertigo, lenge
13 sept sen kveld Mini
14 sept kveld Mini
15 sept etterm Mini
15 sept kveld Mini
16 sept hele dagen, Mini
17 sept, store deler av dagen Mini
18 sept midnatt Medium til Mini med rolig Vertigo ca 2 timer
19 sept skjelven etter gårsdagen
19 sept kveld svak Vertigo
20 - 22 sept generelt dårlig form
23 sept tidl etterm Mini

Uff, dette er jo til å bli i dårlig form av. Når jeg skriver ned på denne måten så føler jeg meg dårligere enn hva jeg har gjort, jeg blir jo minnet på disse små Mini-anfallene hele tiden.

Før jeg noterte ned så var det jo egentlig å lene seg godt tilbake i lenestolen, eller legge seg ned på sofaen og vente til det gikk over, og så "glemte" jeg det etterpå. Og se det slik svart på hvitt er ikke noe gøy. Gjør det noe med psyken? Fører det til at disse Mini-anfallene kommer hyppigere? Vanskelig å si

17 september hadde jeg en utfordrende dag. Store deler av dagen som passasjer i en kassebil, mye lyd og mye bevegelse. Folk som stresset rundt meg, jeg var med på noe av "runddansen", men holdt igjen for ikke å ødelegge for meg selv de nærmeste dagene. Jeg kan vel ikke akkurat si at det var vellykket, men trøster meg med at det kunne ha blitt verre.

Jeg noterte ingenting den 24. september, men lå nede på ettermiddagen, så ja, jeg "var på tur" da også.

I dag, 25 september har jeg allerede kjent det første Mini-anfallet, i går var jeg på en liten kjøretur og besøkte ei venninne, og sent på kveld når jeg kom hjem så hadde jeg også denne følelsen av å falle ut når jeg kom hjem. Anstrengelser ved kjøreturen i mørket, møtende biler, stramme muskler og håp om å komme vel hjem...... Det gikk bra, jeg kom meg hjem og jeg sank ned i stolen.



I dag skal jeg gjøre ingenting, og i morgen har jeg planer om å prøve meg på en liten biltur igjen. Avtalen er at jeg skal hente min venninne fra gårsdagens besøk og ta med henne og hennes hund "på skauen" en tur. Vi tar med oss en termos med kaffe og får litt frisk luft i rolige omgivelser.


Og til uka skal jeg på spa-tur med 3 venninner til Polen. Gleder og gruer meg til turen. Gleder meg vilt til spa og luksus, men gruer som ei bikkje til flyplassen kaoset som gjerne er på slike steder, og støyen i flyet. Krysser fingrene for at det ikke slår beina helt unna meg. Vi kommer ned klokken 14:00 og har bestilt en spa-behandling til klokken 17:00. Hjelp meg å krysse fingrene for at jeg ikke blir så utslått av reisen at jeg ikke orker å komme meg ned til behandlingsrommet, for jeg både ønsker å trenger litt avslappende massasje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar