onsdag 23. november 2016

Stå sammen

Jeg fikk en hyggelig melding på dagen i dag, en person hadde tilfeldig kommet over bloggen min og funnet trøst og støtte i hva jeg hadde skrevet.

Etter noen meldinger frem og tilbake ba jeg vedkommende ringe meg dersom det var ønskelig, og etter en liten stund ringte telefonen.


Vi hadde en ganske lang samtale, jeg måtte til slutt avbryte å si at nå var grensen min for telefonsamtale nådd. Men det var så utrolig hyggelig. Jeg begynte å skrive bloggen for å skrive ut noe frustrasjon over dette som skjedde med meg og som jeg ikke forsto, og at andre finner nytte i det jeg har skrevet er utrolig givende.

I løpet av telefonsamtalen kom vi frem til at vi hadde veldig mange like opplevelser av ulike ytre påvirkninger.

Det gjør utrolig godt å snakke med noen som opplever det samme som en selv, det har i alle fall vært til nytte og trøst for meg, og jeg opplevde vel at vedkommende jeg snakket med på telefonen i dag også opplevde det på samme måte.

Om man sliter med ulike symptomer, en sykdom som ikke synes utenpå, og som er så "mangfoldig", vel, det er vanskelig å finne forståelse ute i "hverdagen". Jeg har mange ganger tenk med meg selv at "om jeg hadde blitt fortalt dette tidligere, uten å ha opplevd det, hva ville jeg egentlig ha trodd selv?"

Men, det betyr ikke at vi skal finne oss i dumme kommentarer fra verken, leger, saksbehandlere eller andre som vi har kontakt med.

Vedkommende hadde fått beskjed fra sin saksbehandler hos NAV om at "det går da ikke an å gå så lenge å bare være svimmel", "er du syk av svimmelhet nå igjen?"

Vel, dette er ikke akseptable kommentarer, og jeg anbefalte vedkommende om å sende inn en klage på saksbehandleren. Jeg har selv vært utsatt for en "hovmodig" saksbehandler og min klage førte frem og jeg fikk en ny saksbehandler, så det nytter. Vi skal ikke finne oss i alt, selv om vi føler oss reduserte. Vi skal ikke la "forståsegpåere" tråkke oss ned.

Jeg hørte et fint ordtak en gang, som jeg synes flere burde ta inn over seg. Jeg husker ikke ordrett hvordan det var og heller ikke hvem som er opphavsmannen, men den gikk på noe slikt som at dersom du var i en slik situasjon at du så ned på noen, så la det være fordi du skal strekke ut en hånd for å hjelpe dem opp.

Vi trenger ikke en mengde med mennesker i livet vårt som dytter oss ned og mistror oss. Vi trenger mennesker som kan ta hensyn når vi har behov for det, som støtter når vi trenger det, og som kan akseptere at vi ikke er helt som dem.

I løpet av telefonsamtalen fortalte jeg om mine opplevelser på HLF Briskeby og hvilken nytte jeg har hatt av mestringskurset der.

Alle som sliter med en kronisk sykdom, uansett hvilken type, burde ta seg tid til å gå på et mestringskurs. Man får så mange svar på ting man lurer på. Man får støtte, hjelp, forklaringer og ikke minst et utrolig samhold med likesinnede.

Jeg kan ikke uttale meg om så mange ulike typer mestringskurs, men jeg kan uttale meg om HLF Briskeby sitt mestringskurs når det gjelder Meniêres sykdom.

Jeg fikk et nytt liv med dette mestringskurset. Jeg fikk forståelse og kunnskap om sykdommen min, jeg behøvde ikke være redd for alt som skjedde med meg, for jeg fikk en forklaring på hva det var, og at det ikke var farlig.

Kurset er godkjent av NAV og man kan søke direkte, uten å gå veien via legen. Kurset går over 3 ganger, hver gang består av 3 dagers kurs. Egenandelen for disse til sammen 9 dagene er på drøyt 1.500 kroner og NAV betaler resten. Da får man kurset, lunsj, middag og overnatting på hotell. Det er fullt mulig å ta med seg ektefelle/samboer på kurset om det er behov for det. Alle de andre kursdeltagerne kjenner dine symptomer og kan sette seg inn i din situasjon.

I arkivet mitt finner du blogginnlegg jeg hadde i forbindelse med mestringskurset jeg gikk på

Linker til blogginnlegg om mestringskurs på Briskeby

1 del - dag 1

Litt slapp med skrivingen i forbindelse med del 2 av kurset, kun et lite innlegg etter dag 1
Etter del 3 skrev jeg også kun 1 blogginnlegg, men det er en sammenfatningen av opplevelsen på den delen.


Jeg ønsker dere alle lykke til i fremtiden, og om du lurer på om du skal melde deg på kurset, så ikke lur lenger, bare gjør det, det er verdt det, jeg lover.

Du kan melde deg på her: HLF Briskeby

Sammen blir vi så mye sterkere.
Ta vare på hverandre

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar