torsdag 13. februar 2014

Ferdig med første del av Mestringskurs av i alt tre deler

Hjemme igjen i går etter 3 flotte og innholdsrike dager på Briskeby


Det har blitt mange Aha-opplevelser i løpet av disse dagene, kronestykke har falt ned en rekke ganger kan man si.

Jeg har lært mye om den sykdommen jeg har pådratt meg og jeg har lært hvilke plager som er selve sykdommen og hvilke som er følger av sykdommen.

At all den svimmelheten jeg har følt den siste perioden IKKE er Mènière, men en følge av Mènière var en erkjennelse det var godt å "kjenne på".

Veldig kort fortalt: Et Mènière-anfall varer i alt fra 24 minutter til 24 timer og rommet går rundt.

Gjennomsnittlig varer et anfall i 4 timer, og det er gjennomsnittlig 4 anfall i året. Så det ble "ville protester" når legen på kurset sa at "det vil si at dere er syke 16 timer i året".

For alle var jo mer svimle enn bare 16 timer i året, mange gikk dager og uker å svimlet rundt som en fyllik.

Men, så ble følgene presentert:
- Usikkerhet mht til neste anfall
- Redusert fysisk og generell aktivitet
- Gradvis redusert selvtillit med ofte feil fokusert kompensatorisk oppførsel som leder til:
  * økt visuell kontroll, både på grunn av  balanseproblem og redusert hørsel, noe som så leder til økt muskulær spenning og smerter
* redusert automatikk (samkjøring) mht balanse, hørsel og syn med "overprøving/overvåking"
* dette utløser funksjonell svimmelhet og autonome reaksjoner

Og dette er faktisk ting man kan gjøre noe med. Man kan klare å gjøre disse problemene mindre fremtredene.

Funksjonell svimmelhet:
- Gir en følelse av ustøhet og svimmehlet, men ingen vertigo/nystagmus (dvs rommet går ikke rundt), ofte beskrevet som å gå på et gyngende dekk eler det snurrer rundt inne i hodet.
- Utløst av hodebevegelse, endret blikk retning.
- Gå opp og ned trapper, rulletrapper eller i korridorer
- Inn og ut av senga, snu eller reise seg fra en stol

Vi fikk også en forklaring på hvorfor man føler seg så utrolig sliten.
Svaret på dette er at man i en slik situasjon bruker synet til å holde balansen ved å låse blikket på et punkt.  Og det ene fører det andre med seg og man har den evig-aktuelle "onde sirkel".

Så nå har vi fått øyeøvelser. Første gang jeg gjorde dem følte jeg at jeg skulle tippe av stolen, og jeg lukket automatisk øynene når hodet kom "for langt" ut på siden. Men, det gikk bedre etter hvert.

Vi måtte lære oss å scanne området med øynene igjen sa legen. Og ja, det virker fornuftig. Når jeg tenker tilbake nå så vet jeg at jeg har låst blikket i et punkt, lukket øynene for så å åpne dem igjen og festet blikket til et neste punkt og så videre..... For jeg har jo blitt så forbanna svimmel når jeg har flyttet blikket på "vanlig" måte.

Det var også en psykomotorisk ergo terapaut på kurset, så vil lærte oss en del balanseøvelser og avspenningsteknikker.

Så nå har jeg kjøpt meg balanseputer eller "PIGGSVIN" som de kalles på norsk


Putene var flittig i bruk i går kveld. Jeg skal ikke påstå at jeg sto å tråkket på dem så lenge, for piggene gjør så utrolig vondt under beina. Men litt tråkking på disse tre-fire ganger i løpet av kvelden. Jeg mener, når de ligger der midt på gulvet til spott og spe så er det veldig lettvint å trå på dem når man passerer.

Ja, de ligger i veien for det meste, men når det er bare meg og katten som er hjemme så gjør da ikke det noen verdens ting. 

Når putene ligger midt på gulvet så har jeg ingen unnskyldning for ikke å bruke dem, nemlig.

Og det er helt klart at de trigger ett eller annet, for jeg var veldig svimmel og kvalm i går kveld. Den følelsen ga en nedtur etter de fine dagene på kurs. Men, jeg så at en av de andre kursdeltagerne hadde skrevet på facebook i dag at hun også hadde hatt samme følelsen i går og at det var disse putene som fikk skylden. Og ja, det høres fornuftig ut, så jeg hiver meg på den konklusjonen, og satser på at det vil bli bedre etter hvert.

Vi lærte også en del avspenningsteknikker, som kan være fornuftig for de fleste mennesker å prøve en gang i mellom.

Ligger tungen din nede i munnen, eller holder du den oppe i ganen?

Ja, det er vel ikke akkurat noe man går å tenker over. Men, tenk på all den unødige energien man bruker ved å holde tungen oppe i ganen hele tiden da, all spenningen man bygger opp i kjeve, nakke, hodet.

Rull tungen rundt på utsiden av tennene noen runder, til du kjenner du blir sliten i tunga. Og hvor ligger den etter noen slike runder?

Ja, vi kjente at det "verket" i tungemuskelaturen" men tunga lå i alle fall slapt nede i munnen etterpå.

Dette er bare en av de tingene som gjør at vi bygger opp en mengde spenninger i kroppen og som vi kan gjøre noe med.

Alle som var på kurset er på facebook, og vi har nå fått en lukket gruppe hvor vi som var på kurs sammen kan holde kontakten og dele erfaringer, spørsmål og kommentarer.

Og vi gleder oss til å møtes igjen i juni.

Absolutt et nyttig kurs, jeg har lært mye om meg selv og hva jeg kan gjøre for å få en bedre hverdag.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar