tirsdag 10. mai 2016

Stillhet - hva er det? Om å leve med Tinnitus - Øyvind Neraas

I går kom boken, jeg hadde bestilt fra HLF, i posten, og jeg har snart lest den ut.


Forfatteren av boka har slitt med Tinnitus - øresus - i en årrekke, og han setter fingeren på akkurat det som er problemet og han kommer med gode tips for å takle problemet.

I tillegg kommer det også frem, nærmest i en bisetning, at han også har Menierès. 

Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i boka. Slik det er nå føler jeg også at det er Tinnitus som er mitt største problem. Svimmelhetsanfallene i forbindelse med Menierès kommer når de kommer, og det er heldigvis ikke så ofte.

Jeg vet jeg nevnte det for fastlegen min sist jeg var der at den svimmelheten og dårlige balansen jeg føler stort sett hele tiden kommer fra Tinnitus-lyden, og det er akkurat dette forfatteren også påpeker.

Han skriver om dårlig forståelse innen nærmeste krets, men samtidig hvordan han i en årrekke la skjul på problemet. Han forteller om "kort lunte" ovenfor de nærmeste og hvordan lyder påvirker hverdagen. Han forteller om problemer med å kjøre bil når det er litt for mye som skjer rundt en og han forteller om følelsen av utilstrekkelighet, konsentrasjonsproblemer og at ting "går i glemmeboka".

Jeg anbefaler alle som har Menierès og/eller Tinnitus å lese denne boken, og la dine nærmeste - familie - venner - kollegaer også lese den. Ikke for å få sympati, men å få forståelse for problemet.

Boken koster bare kr 58,- for medlemmer av HLF (kr 179,- for ikke medlemmer)
og den kan bestilles HER

Forfatteren fokuserer på det positive i livet, samt det å kjenne seg selv. Stresse ned, trene litt (finne sin egen greie). Gå turer i skog og mark og rett og slett være bevisst på avspenning og hvile. Man kommer langt når man kan klare å innrømme ovenfor seg selv og andre at man har sine begrensninger, da kan man heller fokusere på det man orker og klarer og snu ryggen til det som ikke kan gjennomføres.

Alt dette er leveregler jeg forsøker å følge og som jeg har fulgt lenge nå, og livet er verdt å leve :-) Ta med seg det man kan av positivt påfyll og snu ryggen til begrensningene.

Med en sykdom som Menierès og med Tinnitus bruker man så utrolig mye energi på å være oppegående, at den minste ting i tillegg medfører stress. Helt uforståelig for de som ikke sliter med det samme eller lignende ting og meget velkjent for de som har problemet.

Man får ikke gjort noe med det, så la være å bekymre deg, bruk heller energien din på positive tilskudd og gled deg over det.

Nå i langhelgen vi har lagt bak oss (Kristi Himmelfartshelgen) har jeg vært med ei god venninne på tur. Hun har muligheten til å leie hytte via firmaet hun jobber i og jeg er heldig å få være med innimellom. Jeg setter utrolig stor pris på disse turene, om det er en weekend, en langweekend som det var nå, eller om det har vært ei uke i forbindelse med sommerferie.



Det å kunne nyte late dager på ei hytte, borte fra hverdagens trivialiteter, senke skuldrene, gode samtaler, god mat og godt drikke, null stress. Det er den beste medisinen som finnes.




Nå sist var vi i Larvik, og jeg fikk mulighet til å koble turen sammen med min hobby, slektsforskning. Min tippoldefar ble født i Larvik, nærmere bestemt på Langestrand og jeg fikk muligheten til å rusle i hans fotspor, jeg fikk se huset han vokste opp i. 



Og stedet hvor familien bodde da han ble født (dessverre var det huset borte for lenge siden), men utsikten derfra var upåklagelig.


Og jeg fikk se kirken hvor min tippoldefar ble døpt og konfirmert


Jeg fikk kjøpt bøker om stedet på Larvik Museum. Flotte bøker med massevis av interessant informasjon, også om noen av "mine" folk.


Vi gikk oss en tur i Bøkeskogen. Ikke helt irrgrønt enda, men ikke langt i fra, og teppene av hvitveis mellom buskeleggene fikk det til å se ut som et eventyr. Et nydelig sted for en rusletur (eller joggetur for de som måtte ønske det).


Og en dag ruslet vi opp i høyden ovenfor hytta og som belønning fikk vi en flott utsikt.


Takk til Anne-Marie og Dixi for nok en super tur.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar