tirsdag 16. desember 2014

Julekaker, julesild, julegaver, julebord, julelunsj og julestri forøvrig

Det er lenge siden forrige blogginnlegg, og det har sin naturlige forklaring.

Det har nemlig vært mange jule-aktiviteter den siste måneden. Hyggelige julebord og juleselskap, julelunsj og andre julesammenkomster. Men alt dette går på bekostning av andre ting, som blant annet det å skrive blogg.

Jeg har kost meg etter beste evne den drøye måneden som har gått siden forrige blogg innlegg. Jeg har vært på rakfisklag med gode venner og jeg har vært på to julebord og tre julelunsjer. Et julebord måtte jeg takke nei til og et lutfisklag måtte jeg dessverre også si nei takk til. Men sånn er det jo for alle, man kan ikke få med seg alt. Det at det var sykdommen som satte en stopper for min del og ikke mangel på tid behøver vi jo ikke å snakke så høyt om.

Etter en slik samling har det som regel gått minst et døgn i etterkant, hvor det ikke er mulig å gjennomføre noe som helst, (noen ganger både tre og fire døgn også) Det er bare sånn det har blitt. Og nei, det har ingenting å gjøre med alkoholinntak ;-) det har rett og slett med det å gjøre at jeg ikke orker så mye, energien er på bunn og trykket i hodet og ører, fru Tinnitus sin evigvarende en-tonede konsert og alle de andre plagene som Mr. Menieres medbringer sørger for at nye beskrivelser tilføres om dagen derpå.

Når det gjelder julerengjøring så har jeg tenkt å feie over med blikket. Og så lukter det jo så godt dersom man sprayer litt grønnsåpevann på gulvteppet. Neida, jeg skal både vaske og tørke støv, men jeg kommer ikke til å være så veldig nøye. Det er ikke om å gjøre å vaske både tak og vegger (selv om det sikkert hadde vært greit å få gjort). Det som er om å gjøre er at det er sånn noenlunde rent og at det ser greit ut og lukter godt. Om det ligger igjen en hybelkanin eller fem under sofaen, javel så får de få lov til å ligge der da. Bare beveg deg rolig når du er innom, så kommer de ikke så lett frem.

Jeg har kjøpt goro og sandkaker fra venner og jeg har fått krumkaker, potetmelstopper, smultringer og kransekake. Jeg har kjøpt pepperkaker og appelsiner og nellikspiker, og jeg har laget ulike typer sild som er lagt ned på glass.

Det blir rimelige julegaver på alle sammen i år, først og fremst fordi jeg nå går på arbeidsavklaringspenger, så det er ikke så mye å slå ut håret for, og for det andre så kan det jo være greit å senke nivået litt da. Alle har jo alt de trenger og stort sett så har de fleste mulighet til å kjøpe seg det de har lyst på.


Og venninnegaver blir nedprioritert, bare så dere vet det. En hundrelapp her og en hundrelapp der, og plutselig så var det masse penger som forsvant ut fra kontoen. Nei, sorry altså, men jeg trenger dem selv i år. 



Så vær så snill og ikke kom med noe til meg heller, for jeg klarer ikke å glede meg over å få ting uten at jeg har noe å gi tilbake. Men om du absolutt vil gi meg noe, så gi meg heller litt av din tid til en hyggelig prat over en kopp kaffe eller noe sånt, det vil jeg sette stor pris på.

Og flere julete sammenkomster står på tapetet. Lørdag kveld skal jeg spise julemat med venner, og ryktene sier at det kan bli lutefisk. Gleder meg til det (uansett hva det blir å spise). Mandag blir det julelunsj igjen og lille julaften må alt være ferdig pyntet her for da er planen gløgg og pepperkaker med en barndomsvenninne.



Jeg skal pynte plastikken min på førstkommende fredag på dagen har jeg planlagt. Jada, jeg vet at jeg har sagt tidligere at jeg ALDRI skal ha plastikkjuletre og at jeg ALDRI pynter til jul før lille julaften, men selv de seigeste må noen ganger gå i seg selv å endre mening. I fjor kjøpte jeg meg juletre i plast, det var svindyrt og ser veldig ekte ut, og JA det er Mr. Menieres som må ta skylden for det også. Men sånn er det, og sånn blir det. En klok person sa en gang "Kan du ikke slå dem så slå deg sammen med dem" og den leveregelen får jeg vel la gjelde i denne saken. Jeg jeg har gått inn i plastikkjuletre-kompaniet, og jeg MÅ pynte tidligere for å komme i mål til jul.


Så mens andre skal gå rundt juletreet i år, så blir det vil til at jeg ser juletreet går rundt, eller noe i den retningen. Da skal jeg sette meg ned å vite at jeg sparer penger på juleakevitt og juleøl, for her går det hurramegrundt allikevel. Jeg skal sette på en cd med julemusikk og late som om jeg er i Disney World, for alle høres ut som de har Donald-stemme når det har gått litt tid. Og så skal jeg kos meg som best jeg kan, det håper jeg dere vil gjøre også.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar