fredag 10. oktober 2014

En helt vanlig dag på ......

I går var jeg så heldig å få sjåførhjelp fra en god venninne. Hadde en del ærend som måtte gjennomføres, og da er det godt å ha gode venner.

Opp å hopp når klokka ringte, slapp å vekke sønnen min, for han var oppe rett før meg. Men det blir litt "uro" i huset når dagen gryr. To som skal ha frokost, unnskyld, tre som skal ha frokost, kan jo ikke glemme pus.



Når sønnen var vel ute av døra så var det godt å sette seg ned med en kopp kaffe og bare nyte stillheten i huset.


Tok litt tid før jeg kom meg i dusjen, men etter en stund var jeg klar og min venninne banket på døren, klar for kjøreoppdrag.

Punkt 1: NAV - levere et signert skjema - en såkalt aktivitetsplan.
Det gikk greit å smertefritt. Skjemaet ble levert og det var bare å gå videre til neste post på programmet.

Punkt 2: Butikken - kjøpe kake
Phuu, så godt å komme ut derfra, summing og during fra kjøledisker og ventilasjonsanlegg gjør at det knyter seg i hodet, og pipingen fra hver vare som scannes inn trigger tinnitusen. Måtte ut fort. Noen ganger går man fra asken til ilden. Fra durelyder inne i butikken til durelyder fra bilene på utsiden. Ja ja, det var i alle fall frisk og kjølig luft ute og det hjalp på litt.

Punkt 3: Besøk på jobben
Koselig å kunne besøke kollegaer når de har lunsj, og det så ut som om det falt i smak at jeg hadde tatt med kake :-)
Etter en times tid var trykket i hodet rimelig kraftig, og det var dotter i begge ørene. Ikke slike dotter som du får når du kjører fly eller sånn, men det kjennes som om det sitter noe i øret (som ikke demper lyden) som vokser og sprenger. Knærne blir som gele og fokus og konsentrasjon faller drastisk. Det blir vanskelig å finne de rette ordene, så jeg merker godt at jeg snakker saktere.

Gikk ut for å vente på min venninne, og det var samme opplevelsen som når jeg gikk ut fra butikken. Den ene lyden som påvirker meg ble erstattet med en annen lyd som påvirker meg. Sto ute en stund og det føltes som om det var vanskelig å holde seg oppreist. Jeg var redd jeg skulle segne om der jeg sto, så jeg bestemte meg for å gå inn igjen for å vente. Det rakk jeg ikke, for akkurat da svingte hun inn på parkeringsplassen. Det var godt å få satt seg i bilsetet.

Punkt 4: Apoteket
Inn på apoteket for å hente ut noen medisiner (ikke for Menières, for de tablettene fungerte ikke, men det er jo alltids noe annet man trenger :-( ) Ventilasjonsanlegg her også, men det var heldigvis ikke så mange mennesker så ærendet gikk raskt.

Punkt 5: Posten
Innom post i butikk en tur for å sende en pakke. Kjentfolk som man selvfølgelig stopper for å slå av en prat med og man kikker jo litt rundt om det er noe av interesse i nærmeste butikk, jeg mener, når man først står utenfor nille og det bugner av halloween-godteri og datoen nærmer seg med stormskritt og jeg bor et sted hvor det med stor sannsynlighet ville komme noen på døra. Joda, greit å kunne fylle opp med litt man kan dele ut.

Tilbake i bilsetet, hodet gynget og kvalmen satt som en klump i halsen. Det smeller i øret som om noen klemmer på bobleplast.


Punkt 6: Dagligvarebutikken
Nok en gang during fra kjøledisker og skap, samt ventilasjonsanlegg, piping fra kasseapparatene, handlevogner hvor hjulene jamrer seg, esker som blir kastet i gulvet etter at de har blitt tømt av en av de butikkansatte som fyller opp varer for at du og jeg skal komme til fulle hyller. Handlelappen lå igjen hjemme, så kurven ble full av ting jeg egentlig ikke skulle ha kjøpt. (Det ble noen middager å legge i fryseren i alle fall).

Punkt 7: Strake veien hjem
Godt å komme hjem. Min gode venninne smurte en skive brød til oss hver og jeg fikk satt på litt kaffe. Phuu, roen senker seg, og med sjøgang i hode og ben var det godt å kunne senke skuldre og stressnivå.

Punkt 8: Telefonen ringer
Min saksbehandler fra NAV ringte, etter henvendelsen jeg hadde dit i går, og jeg fikk svar på mesteparten av det jeg lurte på. 


Ble en smule imponert, for klokken var da nesten fem på ettermiddagen. En NAV ansatt som jobber ut over vanlig kontortid, det hadde jeg ikke trodd ut fra hva som blir sagt om NAV rundt omkring. Og bonusen er jo at hun er en veldig hyggelig dame.

Punkt 9: Min venninne reiste hjem og jeg flatet ut på sofaen
Ja det var ikke det at jeg absolutt ville at du skulle reise altså, for det er hyggelig med besøk og jeg satte pris på den gode hjelpen, men jeg må jo bare innrømme at det var godt å bli igjen alene, slippe å prate, for det er ikke godt å snakke når ens egen stemme klakker i øret samtidig som om det høres ut som det er Donald Duck som snakker.

Jeg kan ikke få sagt hvor godt det var å få lagt seg ned. Og selv om fru Tinnitus spilte sin aller kraftigste tone, bobleplasten sprakk som det reneste fyrverkeriet og dotten i øret kjentes ut som den var på størrelsen med en golfball, så sovnet jeg av ren utmattelse.



Det var dagen min, hvordan var dagen din?




Kan jo tilføye at dagen i dag blir stille og rolig hjemme alene. Ingen butikker i dag, helst ingen telefoner, ikke på mange timer enda i alle fall. Og helst ikke besøk



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar