onsdag 31. mai 2017

Røykeslutt, for n'te gang

I februarmåned, nå i år, kom ei venninne innom en tur, hun hadde akkurat vært hos legen, og for "gudene vet" hvilken gang blitt peset på om røykeslutt.

Det hadde blitt tatt en del prøver, og en av dem var "litt usikker" (viste seg senere å være bra), men denne usikkerheten førte til mer usikkerhet og hun sa at "nå er det slutt, nå MÅ jeg bare slutte å røyke".

"Ja" svarte jeg, "da slutter vi sammen, for jeg trenger også å slutte å røyke". Jeg hadde gått å tenkt på det i en lang stund, og bare et par uker tidligere blitt spurt av min fastlege om jeg hadde tenkt noe mer på å slutte å røyke.

Jeg har tidligere gjort mange forsøke på å slutte, men aldri lykkes tidligere, jeg tror nå at jeg vet hva som har vært feil tidligere.

Jeg har IKKE oppskriften for alle og enhver for å klare det å slutte å røyke, og det er slett ikke sikkert at jeg klarer det selv denne gangen heller, men jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri vært så motivert tidligere, som jeg er nå, og i forhold til tidligere forsøk så vet jeg hva jeg gjorde feil den gangen når det gjelder meg selv.

Vel, avgjørelsen om å slutte ble tatt i februar, og både min venninne og jeg hadde en ferie å avvikle på vårparten, og vi var enige om at vi måtte vente til etter disse turene, hun skulle på tur i april i 14 dager og jeg skulle 8 dager i begynnelsen av mai til Italia.

Ut av det blå sier hun "20 mai". "OK" svarer jeg "da har vi datoen". Jeg lastet ned appen slutta.no på telefonen min og gikk inn på innstillinger for å legge inn sluttdato. Det var da vi oppdaget at datoen vi hadde plukket var på en lørdag. Ikke akkurat den optimale dagen i uka å skulle slutte å røyke på, men vi ville ikke gi oss muligheten til å endre dato, vi var nemlig begge av den oppfatning at dersom vi tillot oss å endre dato en gang, så kunne det være veldig enkelt å falle for fristelsen å skulle endre dato en annen gang også, så lørdag 20. mai ble opprettholdt.

Fy søren som jeg gruet meg, ville jeg egentlig slutte? Ja selvfølgelig ville jeg det. både av helsemessige og økonomiske årsaker. Men, ønsket jeg å slutte da? Jeg likte jo å sette meg ned med en kopp kaffe og en røyk og ei god bok, bare for å "kose meg". Spørsmålet da blir jo om det var kaffen, boka, eller røyken som var årsaken til at jeg koste meg, og jeg kom jo naturlig nok frem til det svaret at jeg koser meg med kaffe, jeg koser meg med bok, jeg skal helt klart klare å kose meg med kaffe og bok uten røyken.

Jeg fortalte venner og kjente, ja jeg publiserte det til og med på profilen min på Facebook, at jeg skulle slutte den 20. mai 2017.

WOW, jeg skal hilse å si jeg fikk mange lykkeønskninger med på veien. Så utrolig mange godord, så mange klapp på skuldra og så mange "jeg har troen på deg, dette klarer du"-kommentarer. Jeg måtte jo bare klare dette, jeg kunne ikke svikte alle som fortalte meg at de hadde troen på meg, det ville være for flaut å ikke klare det når jeg hadde publisert det med STORE BOKSTAVER i måneder før sluttdatoen.



Helt fra datoen ble bestemt, i februar en gang, har jeg med jevne mellomrom vært inne på slutta-appen på telefonen min, men bare rett i forkant kopierte jeg bildet for å legge det ut på Facebook.

Jeg må innrømme at det ga meg både kloring i magen og kvaler på andre måter å se at det ble færre og færre dager igjen til jeg skulle slutte å røyke. Hva om jeg ikke klarte det? Hva om jeg ikke hadde lyst til å slutte å røyke? Og tenk på alle de som hadde gitt meg oppmuntrende meldinger og sagt at de hadde trua på meg, tenk så skuffet de ville bli.

Dagen før sluttdato ga jeg bort de uåpnede sigarettpakkene jeg hadde liggende her. Jeg beholdt kun en, som var åpnet. Det skulle ikke finnes sigaretter i huset når jeg sluttet, det var jeg fast bestemt på. Ved tidligere forsøk så har jeg alltid hatt sigaretter liggende, sånn i tilfellet, for jeg visste jo hvor "desperat" jeg ble om jeg ikke hadde sigaretter i hus, så den desperasjonen ville jeg jo ikke kjenne på. Dette var jo reint tull, jeg ser jo det nå. Har man røyk i huset, uansett hvilken unskyldning man har for å ha dem liggende der så er det en fristelse om lokker. Jeg vet med meg selv nå at dersom jeg hadde hatt sigaretter liggende så hadde jeg røyket dem opp, det er på samme måte som om man har en skål med potetgull stående på bordet og ikke ha lov til å røre det, ikke ta så mye som en bitte liten bit.

Nei, det å ha sigaretter liggende er bare en unskyldning for å kunne si at "nei dessverre, det gikk ikke bra, jeg sprakk og måtte bare ta en røyk"

Tidspunktet for røykestopp den valgte datoen var kl. 13:00, og jeg hadde lagt inn en alarm på mobiltelefonen min som skulle ringe klokken 13:00. Jeg hadde noen sigaretter igjen når jeg sto opp den lørdags morgenen, og etter frokost tok jeg meg en kopp kaffe og en sigarett og satte meg ned med avisen, slik jeg pleide å gjøre.


Det ble noen sigaretter på formiddagen og når klokken nærmet seg 13:00 satt jeg også med en sigarett og en kopp kaffe. Alarmen på telefonen ringte og jeg sneipet røyken i askebegeret, tok med meg det og sigarettpakken samt litt avispapir og litt trefliser bort til bålpanna, laget et lite bål og brant opp det som var igjen av røyk. En liten sermoniell avslutning.


Jeg følte en stolthet når jeg så de siste sigarettene brenne opp i bålpanna, og jeg kjente på en måte at dette var helt riktig. I løpet av ettermiddagen kom en bekjent som røyker innom, og jeg fant frem askebeger til han, det gikk helt greit å sitte der å se at han røykte. Det samme skjedde dagen etter, da kom ei venninne på besøk, også hun fikk askebegeret frem på bordet til seg og det vedrørte meg liksom ikke.

Jeg skal ikke si at det har gått smertefritt, for det vil være en løgn, men det har gått mye lettere enn hva jeg hadde trodd i forkant. Jeg har hatt nikotinsug så det holder, men jeg har klart å la være å røyke. For å stille det verste suget har jeg til sammen tatt 3-4 trekk av en e-sigarett med nikotinolje, da har jeg i alle fall unngått alle de andre farlige stoffene som finnes i en sigarett, og det har holdt bare jeg har fått roet nikotinsuget litt. Nå er det flere dager siden jeg hadde behov for å bruke e-sigaretten.

Det meste av røykesuget sitter mellom øra, det er egentlig bare å bestemme seg.

Når man går inn på appe'n og trykker på den store røde HJELP knappen midt på skjermen så får man opp en side med først en hjelpetekst som popper opp, den er forskjellig fra gang til gang. En av gangene jeg trykket på HJELP kom det opp i hjelpeteksten: "Lær deg alle versene til Ja, vi elsker", en annen gang kom det "Ta 10 knebøy", i dag kom det "Hold ut! Bestem deg for at du fortjener en premie om du holder ut til i morgen. Trenger du mer hjelp? Se slutta.no eller Slutta - din røykeslutt på Facebook".

Du har også mulighet til å gå til "Flere råd og tips" og til Stressa?

Nederst i skjermen står det: Har du tatt en sigarett etter at du startet programmet? Du kan velge å trykke Nei eller Ja. Jeg trykker nei og i dag står det: "Bra, du følger planen din om å bli tobakksfri"

Det er utrolig mye hjelp å få i denne appe'n.

Denne gangen var jeg godt forberedt. Lang planlegging, informasjon om den planlagte røykestoppen til alle og enhver og stadig spredning av bilder (lik det under her) på Facebook for å fiske etter godord fra familie og venner.

Jeg har opprettet en egen konto, som jeg har kalt røykesluttkonto, og jeg har lagt inn informasjon på telefonen min hver lørdag, slik at det da går en alarm som ber meg føre over penger som er spart i løpet av uken til røykesluttkontoen.


Det finnes ingen fast oppskrift på det å slutte å røyke tror jeg, hver og en må finne sin vei og sine grenser for hva som kan tåles i løpet av røykesluttperioden. Men det finnes gode tips og råd man så absolutt bør vurdere, og et av mine råd er å laste ned appen slutta.no, den har vært til utrolig stor hjelp for min del. Det andre er å "skryte" på nettet om hvor flink man har vært, og suge til seg godord og meldinger fra familie og venner som hiver seg på å kommenterer. Og sist men ikke minst, man må bestemme seg. Det holder ikke å si at man har lyst til å slutte å røyke, man må ville det.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar