fredag 2. mai 2014

Lenge siden sist

Det er lenge siden jeg skrev et blogginnlegg nå, faktisk over en måned siden. Og faktisk så har bloggen min blitt etterlyst av flere, og det er jo hyggelig, ja at dere savner meg her i skriveverden :-)

Vel, det har skjedd en del i april måned og grunne til at det ikke har blitt skrevet noe er faktisk så enkel at jeg har forsøkt å være med på en del ting, rett og slett sosialisert meg mer enn tidligere nå i april. Dette har ført til at jeg har hatt mindre overskudd når jeg har vært hjemme og derfor rett og slett ikke orket å skrive noe.

Jeg er verken bedre eller dårligere enn jeg var i mars, men energien er altså brukt på å være "ute blant folk".

Dessverre er det flere ting jeg gjerne skulle ha vært med på, som jeg har vært nødt til å takke nei til.

Fredagen før påske skulle en gjeng med "gamle" kollegaer møtes i Oslo, de fleste av dem har jeg ikke sett på nærmere 20 år. Jeg håpet i det lengste at jeg skulle orke å være med, men jeg måtte takke nei. Jeg har heldigvis hatt kontakt med dem via en lukket facebook-gruppe og sett noen få bilder fra treffet som var meget vellykket (for de som var der). Men neste gang dere, da VIL jeg være med jeg også :-)

Påskeaften skulle jeg vært i 50-års lag. Kona til min fetter rundet år og det skulle feires med stor festivitas. Dette var også noe jeg dessverre måtte melde avbud til, men jeg vet at de som var der koste seg og Anne ble feiret som seg hør og bør.

Men, noe av det jeg har fått med meg er blant annet en tur til Modum sammen med Else Marie. Selv om jeg ikke orker å lese i kirkebøker så er det hyggelig å gå i fotsporene til gamle aner. Så vi tok med oss fotoapparatet og satte kursen til Modum.



Denne gamle eika sto ved innkjøringen til Ihlen gård i Geithus (ser det skrives Ihlen noen steder og Ilen andre steder, jeg har valgt å skrive med h, for stor I og liten l blir så likt når man skriver, og skiller man da av med en h så er det (for meg i alle fall) lettere å lese). Ihlen var en sentral gård i Geithus og drevet som et gamlehjem (hovedhuset). Dessverre brant gården ned til grunnen på 50-tallet. Men, min oldefar, Georg Holm, satt i fattigstyret på Ihlen.

Etter å ha trasket rundt ved "Vassbånn" som det kalles i det området, satt vi kursen mot Heggen. Og på veien stoppet vi i Vikersund bakken og kroa der for litt lunsj.


Lunsjen ble avsluttet med en softis og kaffe, årets første softis, og den var helt perfekt.

Så gikk turen til Heggen kirke

Gravstedet til mine oldeforeldre Georg og Martha var vakkert pyntet med blomster. Det er deres eldste sønn Richard og hans første kone Borghild og hans andre kone Gudrun som ligger gravlagt på samme sted.

Det er mange flotte foto-motiv på en kirkegård.












Om jeg ikke er en habil fotograf så koser jeg meg med å rusle rundt å ta bilder i alle fall :-)

Etter Heggen kirke reiste vi en liten tur opp til Modum Bad, hvor jeg fant denne
og for å prøve en litt annen fotovinkel....

Stor takk til Else Marie som deler min interesse for slekt, historie og ikke minst foto (jeg er en reinspikka amatør der i forhold til henne), og som velvillig tar meg med ut på disse lufteturene :-)

1 kommentar:

  1. Det er jo så koselig når du vil bli med, håper ikke du ble helt utslitt. En kombinasjon av slekt og foto er flotte hobbyer som gir mye for kropp og sjel. Blir nok snart en tur til. Leste at en Ihlen var begravet på Heggen, må nok se om jeg finner den graven :-) God helt

    SvarSlett