mandag 26. mai 2014

Prøver, tester, måler, veier.....

Dagens legebesøk er unnagjort....


Den onde sirkelen har slått til av full kraft, og det baller på seg. Før jeg fikk Menieres høsten 2013 hadde jeg allerede pådratt meg diabetes type 2, fra før av slet jeg med allergi og astma. Listen med kroniske sykdommer øker.

Den onde sirkelen

Bilde fra: http://liftmeup.ipublish.no/

På grunn av Menieres og ustøheten og lydpåvirkningen har aktivitetsnivået naturlig nok falt drastisk. Ja ikke det at det var så veldig høyt før heller når det gjaldt fysisk aktivitet, men nå har det blitt verre enn værst. Men for å begynne med begynnelsen.

Jeg har helt siden barneårene slitt med pollenallergi og astma (ja jeg røyker og ja jeg vet at jeg ikke burde, men jeg leste et sted at det var vanskeligere for astmatikere å slutte å røyke enn for andre og det tror jeg på, og tankens kraft er som kjent veldig sterk).

Alle som har pollenallergi vet at våren og forsommeren kan være en pest og en plage, men jeg her heldig, allergien min har heldigvis blitt bedre med årene. Men, det været vi har hatt den siste tiden er en utfordring. Det er varmt, opp mot 30 grader på dagen, og rått med regnvær og lyn og torden om kvelden / natten. Varme har jeg aldri vært noe flink til å takle, og den rå lufta er forferdelig for astmaen. Dette fører til lite fysisk aktivitet.

Lite fysisk aktivitet har vel i det lange løp ført til at jeg har utviklet diabetes type 2. Mye bekymringer følger i fotsporene av kroniske sykdommer, og man føler at man ikke strekker til på noen som helst måte.

Stress og bekymringer er mest sannsynlig en medvirkende årsak til utviklingen av Menieres. Nå sier jeg ikke at det er diabetesen sin feil at jeg har fått Menieres, men den har i alle fall ikke hjulpet meg til å unngå sykdommen. Ingen er helt sikre på hva den kommer av, men mye kan tyde på at stress og bekymringer er en medvirkende årsak.

Menieres gjør meg ustø og svimmel og lyden i øret forvrenges, jeg prøver derfor å unngå en del spesielle lydkilder som motordur, kraftige venitlasjonsanlegg som suser og romler, gressklippere, tørketrommelen, oppvaskmaskinen, samt meget høye lyder (høye i form av høyt volum), smell, klang og den type lyder. Det at jeg er utsø og svimmel fører til at jeg er mindre fysisk aktiv enn tidligere, og når jeg først er ute å går en tur så prøver jeg å unngå trafikkstøy eller andre støykilder.

Altså, her har vi en sykdom som fører til mindre aktivitet, som fører til at en ny type sykdom utvikles, som fører til bekymring som fører til at en ny type sykdom utvikles som fører til enda mindre fysisk aktivitet som fører til vektøkning og høyt blodtrykk.... som fører til ....... 


Så, nå er det bare å ta grep, nok en gang, så når jeg kom hjem fra legen i dag var det rett på steppemaskinen en tur. Så ut i hagen, slepte en liten hakke litt rundt og fikk tømt noen frøposer i jorda. Og jeg har ikke tenkt å sitte for å se om det gror.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar