tirsdag 2. februar 2016

NAV rister i grunnvollene mine

Jeg ringte til NAV i går, fordi jeg fremdeles ikke har hørt noe etter at det ble sendt inn en rapport fra Nordic Academy helt i begynnelsen av januar. Dette var faktisk andre gang jeg ringte for å etterlyse møteinnkallingen jeg skulle få.



Vanligvis, i alle fall slik jeg har opplevd det, så har NAV vært rimelig raske med å kalle inn til møte når det foreligger endringer av en eller annen art, så første gangen jeg ringte inn var 21. januar 2016. Jeg spurte da etter min saksbehandler og fikk beskjed om at hun ikke var tilstede. Jeg sa at jeg visste hun hadde vært sykemeldt en god stund før jul og spurte derfor om hun fortsatt var sykemeldt eller om hun var tilbake på jobb. Vedkommende i den andre enden svarte at hun ikke var på jobb den uken og ikke uken etter. 

Dette var da etter at jeg hadde bekreftet hvem jeg var med fødsels- og personnummer og adresse og hele pakka. Vi snakket litt frem og tilbake om hva som eventuelt ville skje dersom saksbehandlers sykemelding viste seg å bli langvarig, og jeg uttrykte min bekymring for om jeg ville bli sittende på gjerdet å vente, samtidig som jeg uttrykte min bekymring for å bli overført til en ny saksbehandler. Jeg føler nemlig at jeg har veldig god dialog med min saksbehandler, samt at hun har noen lunde kjennskap til min sykdom, noe jeg ser på som en stor fordel. De som ikke har kjennskap til denne leser nemlig bare om hovedsymptomene og tror de vet hvordan jeg har det.

Hvor lenge har du vedtak da? sa vedkommende i den andre enden av telefonlinjen. "Hæ? Jo ut året tror jeg" svarte jeg. Hun søkte meg opp i systemet og sa: "vedtaket ditt går til 30. november, så da har du da i alle fall penger så lenge". Du hallo, det er ikke pengene dette dreier seg om, det er faktisk livet mitt, det dreier seg om, det er hvordan hverdagen min er, som er det viktige her.

Etter en kort samtale ble vi enige om at jeg skulle ringe tilbake om en 14-dagers tid, dersom jeg fremdeles ikke hadde hørt noe. Men hvorfor i all verden fikk jeg ikke beskjed om at det var satt opp en ny saksbehandler på meg i løpet av denne samtalen? Vedkommende jeg snakket med var beviselig inne på "min profil" hos NAV. Var det fordi jeg hadde lagt ut om hvor mye jeg ønskt å beholde den saksbehandleren jeg allerede hadde? Var det feighet som gjorde at vedkommende ikke fortalte meg at det allerede hadde blitt gjort endringer? Jeg logget meg på min side på NAV noen dager senere, og min oppringning den 21.januar var IKKE logget. Var det for å unngå å vise andre at jeg hadde ringt og ikke blitt opplyst om det jeg mener er det minste jeg burde kunne forlange av NAV, nemlig å bli fortalt om endring av saksbehandler?

Jeg ringte i går, for å høre om saksbehandleren var tilbake på jobb, noe jeg antok, da jeg via en annen person hadde fått høre at hun i alle fall var på kontoret tirsdag i uka som var.



Personen på kundesenteret bekreftet at hun var på jobb, hun var til og med ledig, så jeg ble satt over, men det var ikke svar å få der, så jeg ba om at det ble sendt en melding til henne om at jeg ønsket en telefon fra henne. Jeg måtte da forklare hvorfor jeg ønsket kontakt, og jeg fortalte at det var på bakgrunn av et møte som skulle gjennomføres i forbindelse med rapport som var sendt fra Nordic Academy.

Ja, men, du har blitt satt opp med en ny saksbehandler her fra og med 18. januar du, fikk jeg beskjed om. HVA????? Hvorfor er det ingen som har varslet meg om det? Hvorfor fikk jeg ikke beskjed om det den 21. januar, når jeg ringte inn første gangen? Hvorfor har jeg blitt flyttet fra min saksbehandler til en annen når min saksbehandler straks var tilbake på jobb igjen?


Altså, hva skjer? Hvorfor? Hva med meg midt oppe i alt dette? Må jeg forholde meg til enda et nytt menneske? Hva om den nye saksbehandleren ikke har en smule kjennskap til min diagnose?  Hva om - dersom - hvis - såfremt - i fall -??????



Det er fryktelig vanskelig å skulle "bevise" en sykdom som ikke synes utenpå, som er lite kjent, en sykdom som arter seg veldig forskjellig fra person til person og som, nettopp på grunn av slike endringer fører til at jeg blir helt utslått. 

Trykket i øret økte, hørselen ble svakere, tinnitus økte, trykket i hodet klemte seg bedre rundt venstre hjernehalvdel, kvalmen satte seg som en klump i halsen og rommet begynte å snurre rundt. Området rundt det syke øret føltes nummen. Det er som en vulkan bygger seg opp innenfra øret og brer seg utover for å eksplodere i en skikkelig karusell.


Jeg fikk stammet frem at jeg allikevel ville at vedkommende skulle ringe meg tilbake så snart som mulig, ja altså tidligere saksbehandler. Jeg håper i det lengste at jeg kun midlertidig hadde blitt overflyttet til en ny saksbehandler. Ja selvfølgelig kan den nye saksbehandleren også være en hyggelig person, men det skal mye til at hun har kjennskap til min diagnose og det er så fryktelig krevende og hele tiden skulle forholde seg til nye mennesker, det gjør hverdagen min tyngre enn hva den behøver å være.

"Fristen" for å ringe tilbake er 48 timer i henhold til NAVs egne regler og jeg kommer til å sitte på telefonen i morgen ettermiddag om jeg ikke har hørt noe innen midt på dagen i morgen.

Men det skal NAV vite, de rister i grunnvollene mine ved å gjøre slike ting. Jeg trenger ro, stabilitet, jeg trenger å vite hva jeg har å forholde meg til. Alt som har den minste antydning til stress rister i grunnvollene mine. Hele ettermiddagen i går var totalt ødelagt på grunn av dette, det var bare å pakke seg sammen å legge seg på sofaen. Jeg sov meg gjennom mesteparten av kvelden, og sov videre i senga gjennom hele natten, og jeg sto ikke opp før klokken var over 10 i dag.Jeg blir totalt utslått etter en slik "påkjenning". Jeg makter ikke å ha det slik. Så vær så snill NAV, ikke legg ekstra bekymringer på mine skuldre, jeg har mer enn nok med meg selv om jeg ikke skal bære unødvendig byrder også. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar